Informative Notice
Določene vsebine se še dopolnjujejo. Hvala za razumevanje.
Špedicija in druge spremljajoče prometne dejavnosti (52.290)
Špedicija je specializirana gospodarska dejavnost, ki se ukvarja z organizacijo odprave blaga in drugimi posli v zvezi s tem.
Špedicija opravlja funkcijo organizacije in koordinacije vseh potrebnih dejavnosti, ki zagotavljajo nemoteno gibanja blaga z mesta odpreme do namembnega kraja.
Špediterske storitve so tudi storitve s carinskega in davčnega področja, carinjenje in zavarovanje blaga, preskrba vse potrebne dokumentacije v zvezi z manipulacijo in prevozom blaga.
Špediter je podjetje ali oseba, ki se za tuj račun in v lastnem imenu ukvarja z odpremljanjem blagovnih pošiljk prek prevoznikov.
Špediter lahko posluje kot zastopnik, v imenu in za račun naročnika storitev (kot posrednik ali agent), ali kot komisionar, v svojem imenu in za račun naročnika ali komitenta.
Velja za naslednje dejavnosti po SKD:
Splošni pogoji
-
Za opravljanje dejavnosti se morate predhodno registrirati in izbrati ustrezno statusno obliko.
-
Poslovni subjekt mora v okviru svojega poslovanja sprejeti odločitev ali postati davčni zavezanec. Če se podjetje odloči, da bo postalo zavezanec za DDV, je potrebno davčnemu organu predložiti zahtevek za izdajo identifikacijske številke za DDV. Ko je zavezanec identificiran za namene DDV, je treba davčnemu uradu predložiti obračun davka za vsako davčno obdobje posebej. Davčno obdobje je koledarski mesec ali koledarsko trimesečje.
Kdaj postati davčni zavezanec?
Pravne podlage
- Zakon o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2)
- Zakon o davku na dodano vrednost (ZDDV-1)
- Zakon o dohodnini (ZDoh-2)
Pristojni organ
Finančna uprava Republike Slovenije
Šmartinska cesta 55
1000 Ljubljana -
Zakon o gospodarskih družbah določa, da morajo vsi – družbe in podjetniki – voditi poslovne knjige ter jih enkrat letno zaključiti v skladu z zakonom in Slovenskimi računovodskimi standardi (2024) ali mednarodnimi standardi računovodskega poročanja.
Pravne podlage
- Zakon o davku na dodano vrednost (ZDDV-1)
- Zakon o gospodarskih družbah (ZGD-1)
- Slovenski računovodski standardi
- Zakon o davčnem potrjevanju računov (ZDavPR)
Pristojni organ
Ministrstvo za finance
Župančičeva 3
1000 Ljubljana -
Področje delovne zakonodaje regulira Zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1). Poleg pogodbe o zaposlitvi, slovenska zakonodaja opredeljuje tudi več posebnih oblik opravljanja dela. Pri sklenitvi delovnega razmerja je potrebno upoštevati predpisan postopek zaposlitve.
Delodajalec mora na delovnem mestu dosledno upoštevati:
- ureditev obveznih socialnih zavarovanj in refundacije nadomestila plač,
- varnost in zdravje pri delu,
- v primeru nezgod ali poškodb pri delu je potrebno ustrezno prijaviti nezgodo in poškodbe pri delu.
V kolikor delodajalec zaposluje tujca, državljana tretjih držav, je potrebno zanj pridobiti enotno dovoljenje za prebivanje in delo.
Pravne podlage
- Zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1)
- Zakon o prispevkih za socialno varnost (ZPSV)
- Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2)
- Zakon o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju (ZZVZZ)
- Zakon o starševskem varstvu in družinskih prejemkih (ZSDP-1)
- Zakon o urejanju trga dela (ZUTD)
- Zakon o varnosti in zdravju pri delu (ZVZD-1)
- Zakon o tujcih (ZTuj-2)
- Zakon o zaposlovanju, samozaposlovanju in delu tujcev (ZZSDT)
Pristojni organ
Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Štukljeva cesta 44
1000 LjubljanaZavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije
Miklošičeva cesta 24
1507 Ljubljana -
Poslovni subjekti morajo v okviru delovanja odgovorno poslovati. Pri tem morajo dosledno upoštevati načela:
- intelektualne lastnine;
- avtorske in sorodnih pravic;
- požarne varnosti;
- varstva osebnih podatkov;
- javne rabe slovenskega jezika.
Pristojni organ
Ministrstvo za pravosodje
Župančičeva 3
1000 LjubljanaMinistrstvo za kulturo
Maistrova ulica 10
1000 LjubljanaMinistrstvo za gospodarstvo, turizem in šport
Kotnikova 5
1000 LjubljanaMinistrstvo za obrambo
Vojkova cesta 55
1000 Ljubljana
Pogoji
-
Za opravljanje poklica špediter je potrebna predhodna srednja poklicna šola in opravljen NPK izpit.
Delovna področja špediterja
- organizacija transporta blaga,
- pravilna distribucija in nadzor nad pošiljkami,
- skrbi za pravilno zavarovanje pošiljk, potrjuje in overja račune dobaviteljev,
- če je potrebno, izpolni carinsko dokumentacijo, sodeluje z naročnikom storitve in vodi komercialno operativne razgovore.
Situacijski pogoji
-
Potrdilo o poreklu blaga je dokument, ki določa poreklo blaga in je ključen dejavnik pri izvajanju ukrepov trgovinske politike. Ali je potrdilo o poreklu blaga potrebno ali ne, je odvisno od številnih dejavnikov: kam se blago izvaža, vrsta blaga, zahteve bank ali finančnih institucij, vpletenih v izvozni postopek itd.
Obveznost izvoznika je, da pred sklenitvijo posla pridobi informacije, ali je v državi uvoza potrebno potrdilo o poreklu blaga in morebitne druge zahteve države uvoza.
Potrdilo o poreklu blaga se izda za posamezno pošiljko in praviloma spremlja blago. Potrdilo se izda samo, če so izpolnjeni pogoji in če blago, na katerega se nanaša, ustreza merilom za pridobitev porekla:
- za blago, v celoti pridobljeno v posamezni državi, se šteje, da ima poreklo navedene države,
- za blago, katerega proizvodnja vključuje več kot eno državo, se šteje, da ima poreklo države, kjer je bila v za to opremljenem podjetju opravljena njegova zadnja bistvena, gospodarsko upravičena predelava ali obdelava, katere izid je izdelava novega proizvoda ali ki predstavlja pomembno stopnjo proizvodnje.
V potrdilih o poreklu blaga se lahko potrjuje, da je blago po poreklu iz Evropske Unije, države članice Unije ali tretje države.
Potrdila o poreklu blaga morajo vsebovati vse podatke, potrebne za prepoznavanje blaga, na katero se nanašajo, in morajo nedvomno dokazovati, da ima tako blago poreklo določene države. V potrdilih o poreklu blaga se lahko potrjuje, da je blago po poreklu iz Evropske Unije ali tretje države.
Pravne podlage
Povezave
-
ATA zvezek (angl. ATA Carnet) je mednarodni carinski dokument za začasni uvoz blaga, ki bo v roku enega leta ponovno izvoženo v nespremenjeni obliki.
Zagotavlja garancijo za plačilo uvoznih dajatev za blago, ki ni ponovno izvoženo. Velja v državah podpisnicah mednarodne konvencije o začasnem uvozu.
Sestavljen je iz dveh nosilnih strani zelene barve in ustreznega števila notranjih listov (kuponi in taloni).
ATA sistem trenutno deluje v 79 državah.
Posebnosti:
Neum: ATA zvezek za prečkanje BiH preko Neuma ni potreben (navodila zgoraj)
Lihtenštajn: ATA zvezek je potreben, garantira švicarska zbornica
Ferski otoki: ATA zvezek je potreben, garantira danska zbornica
Grenlandija: Ne sprejema ATA zvezkov.
Kosovo: Ne sprejema ATA zvezkov.
Pravne podlage
-
Carinske formalnosti pomenijo vse postopke, ki jih mora oseba in carinski organ izvesti, da bi se zagotovila sladnost s carinsko zakonodajo in lahko vključujejo predložitev blaga, vložitev carinske deklaracije, poravnavo carinskega dolga in prepustitev blaga v prost promet, v tranzitni postopek ali v carinski postopek z obračunom carine.
Carinski postopek pomeni kateri koli naslednij postopek, v katerega je dano blago v skladu s Carinskih zakonikom Unije.
Uvozna dajatev pomeni carino, ki je dajatev, ki se plača ob uvozu blaga.
Oseba, ki želi uvoziti blago, mora pred vnosom le-tega na carinsko območje Unije poskrbeti, da je bila za blago (razen v primeru predpisanih izjem) vložena vstopna skupna deklaracija.
Izvoz blaga je iznos unijskega blaga s carinskega območja EU v tretjo državo (država ali ozemlje, za katero se ne uporablja Pogodba o ustanovitvi Evropske unije) ali na tretje ozemlje, ki ni del carinskega območja EU.
Izvozni postopek se ne uporablja za unijsko blago, ki se prevaža iz ene v drugo državo članico preko carinskega območja tretjih držav.
Opomba: Švica ima z Evropsko unijo sklenjen Sporazum o prosti trgovini. Uvoz in izvoz večine blaga je liberaliziran.
Predodhodna deklaracija
Za blago, ki bo izneseno s carinskega območja EU, se v določenem roku, preden se blago iznese s carinskega območja EU, pri pristojnem uradu vloži predodhodna deklaracija. Ta je v obliki:
- carinske deklaracije, kadar je blago, ki bo izneseno s carinskega območja Unije, dano v carinski postopek, za katerega se zahteva takšna carinska deklaracija,
- deklaracije za ponovni izvoz,
- izstopne skupne deklaracije.
Za dajanje blaga v izvozni postopek so pristojni naslednji finančni uradi, ki izvajajo carinjenje:
- finančni urad, pristojen za kraj, kjer je sedež izvoznika,
- finančni urad, pristojen za kraj, kjer je blago zapakirano ali naloženo za izvozno pošiljko,
- drug finančni urad, ki je pristojen za upravne namene za zadevno operacijo.
Če vrednost blaga ne presega 3000 EUR na pošiljko in na deklaranta ter zanj ne veljajo prepovedi in omejitve, je poleg navedenih uradov, za dajanje blaga v izvozni postopek, pristojen tudi finančni urad, pristojen za kraj izstopa blaga s carinskega območja Unije.
V posameznih primerih vložitev elektronske carinske deklaracije ni potrebna, ampak se lahko blago izvozi z ustnim deklariranjem. Takšen način prijave se lahko odobri za blago nekomercialne narave v potnikovi osebni prtljagi, za blago komercialne narave, če ne presega bodisi vrednosti 1000 EUR bodisi neto mase 1000 kg, in za drugo blago manjšega ekonomskega pomena, če carinski organi to odobrijo.
Pravne podlage