Informative Notice
Določene vsebine se še dopolnjujejo. Hvala za razumevanje.
Vinogradništvo
Vinogradništvo je dejavnost, ki se ukvarja z gojenjem vinske trte in pridelovanjem namiznega grozdja ter grozdja za predelavo. Pridelava grozdja obsega vsa dela v vinogradu, vključno s trgatvijo grozdja.
V določenem vinorodnem okolišu se sme vino pridelovati iz sort visnke trte, ki jih določa trsni izbor. Pri trgatvi se mora upoštevati tehnološka zrelost grozdja.
Za vinogradništvo v manjšem obsegu in za lastne potrebe v manjšem obsegu ne potrebujete vstopnega dovoljenja.
Pridelovalci, ki pridelujejo grozdje (namenjeno pridelavi vina) za promet ali obdelujejo 0,05 ha ali več vinogradov pa se morajo vpisati v register pridelovalcev grozdja in vina. Pri pridelavi grozdja za vrhunska vina, mora pridelovalec upoštevati še dodatne pogoje.
Pridelovalci, ki prideluje namizno grozdje in obdelujejo skupaj najmanj 0,2 ha intenzivnega sadovnjaka, pa se morajo vpisati v register kmetijskih gospodarstev.
Pridelovalci, ki so vpisani v register pridelovalcev grozdja in vina, morajo upravni enoti letno poročati podatke o pridelku (velja samo za pridelovalce, ki obdelujejo najmanj 0,1 ha vinogradov oziroma svoj pridelek tržijo).
Pridelovalec, ki namerava obnoviti vinograd za pridelavo vina ali ga zasaditi na novo, mora vlogo za dovoljenje za obnovo vinograda v predpisanem roku vložiti na upravno enoto.
Vinogradnik, ki pri svojem delu uporablja fitofarmacevtska sredstva, mora pri uporabi le teh upoštevati pravila za pravilno rabo FFS, uporabljati le FFS, ki so registrirana v Sloveniji in po potrebi pridobiti dovoljenje za nujne primere oziroma dovoljenje za vzporedno trgovanje.
Vinogradništvo se tesno povezuje z vinarstvom, saj gojenje nasadov pomembno vpliva na lastnosti grozdja, ki predstavlja osnovo za pridelavo vina.
Velja za naslednje dejavnosti po SKD:
Splošni pogoji
-
Za opravljanje dejavnosti se morate predhodno registrirati in izbrati ustrezno statusno obliko.
-
Poslovni subjekt mora v okviru svojega poslovanja sprejeti odločitev ali postati davčni zavezanec. Če se podjetje odloči, da bo postalo zavezanec za DDV, je potrebno davčnemu organu predložiti zahtevek za izdajo identifikacijske številke za DDV. Ko je zavezanec identificiran za namene DDV, je treba davčnemu uradu predložiti obračun davka za vsako davčno obdobje posebej. Davčno obdobje je koledarski mesec ali koledarsko trimesečje.
Kdaj postati davčni zavezanec?
Pravne podlage
- Zakon o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2)
- Zakon o davku na dodano vrednost (ZDDV-1)
- Zakon o dohodnini (ZDoh-2)
Pristojni organ
Finančna uprava Republike Slovenije
Šmartinska cesta 55
1000 Ljubljana -
Zakon o gospodarskih družbah določa, da morajo vsi – družbe in podjetniki – voditi poslovne knjige ter jih enkrat letno zaključiti v skladu z zakonom in Slovenskimi računovodskimi standardi (2024) ali mednarodnimi standardi računovodskega poročanja.
Pravne podlage
- Zakon o davku na dodano vrednost (ZDDV-1)
- Zakon o gospodarskih družbah (ZGD-1)
- Slovenski računovodski standardi
- Zakon o davčnem potrjevanju računov (ZDavPR)
Pristojni organ
Ministrstvo za finance
Župančičeva 3
1000 Ljubljana -
Področje delovne zakonodaje regulira Zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1). Poleg pogodbe o zaposlitvi, slovenska zakonodaja opredeljuje tudi več posebnih oblik opravljanja dela. Pri sklenitvi delovnega razmerja je potrebno upoštevati predpisan postopek zaposlitve.
Delodajalec mora na delovnem mestu dosledno upoštevati:
- ureditev obveznih socialnih zavarovanj in refundacije nadomestila plač,
- varnost in zdravje pri delu,
- v primeru nezgod ali poškodb pri delu je potrebno ustrezno prijaviti nezgodo in poškodbe pri delu.
V kolikor delodajalec zaposluje tujca, državljana tretjih držav, je potrebno zanj pridobiti enotno dovoljenje za prebivanje in delo.
Pravne podlage
- Zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1)
- Zakon o prispevkih za socialno varnost (ZPSV)
- Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2)
- Zakon o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju (ZZVZZ)
- Zakon o starševskem varstvu in družinskih prejemkih (ZSDP-1)
- Zakon o urejanju trga dela (ZUTD)
- Zakon o varnosti in zdravju pri delu (ZVZD-1)
- Zakon o tujcih (ZTuj-2)
- Zakon o zaposlovanju, samozaposlovanju in delu tujcev (ZZSDT)
Pristojni organ
Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Štukljeva cesta 44
1000 LjubljanaZavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije
Miklošičeva cesta 24
1507 Ljubljana -
Poslovni subjekti morajo v okviru delovanja odgovorno poslovati. Pri tem morajo dosledno upoštevati načela:
- intelektualne lastnine;
- avtorske in sorodnih pravic;
- požarne varnosti;
- varstva osebnih podatkov;
- javne rabe slovenskega jezika.
Pristojni organ
Ministrstvo za pravosodje
Župančičeva 3
1000 LjubljanaMinistrstvo za kulturo
Maistrova ulica 10
1000 LjubljanaMinistrstvo za gospodarstvo, turizem in šport
Kotnikova 5
1000 LjubljanaMinistrstvo za obrambo
Vojkova cesta 55
1000 Ljubljana
Pogoji
-
Pred začetkom opravljanja kmetijske dejavnosti se je potrebno registrirati. Najpogostejša oblika je kmetijsko gospodarstvo.
Kmetijsko gospodarstvo je organizacijsko in poslovno zaokrožena gospodarska celota, ki obsega eno ali več proizvodnih enot, se ukvarja s kmetijsko ali kmetijsko in gozdarsko dejavnostjo, ima enotno vodstvo, naslov ali sedež, ime ali firmo in je organizirano kot:
- pravna oseba,
- samostojni podjetnik posameznik,
- kmetija, ki ni pravna oseba ali samostojni podjetnik posameznik,
- kmetijsko gospodarstvo – skupni pašnik,
- kmetijsko gospodarstvo – planina.
Kmetijsko gospodarstvo mora imeti nosilca kmetijskega gospodarstva, ki je lahko pravna ali fizična oseba.
Kmetijska gospodarstva na območju republike Slovenije so vpisana v Register kmetijskih gospodarstev (RKG). V RKG se enotno vodijo podatki o kmetijskem gospodarstvu ter subjektih vezanih na kmetijsko gospodarstvo.
V RKG se morajo vpisati kmetijska gospodarstva, ki:
- morajo biti v skladu s predpisi z delovnega področja ministrstva vpisana v obvezne zbirke podatkov ministrstva,
- uveljavljajo finančne podpore po Zakonu o kmetijstvu ali kakršnekoli druge ukrepe kmetijske politike,
- so za opravljanje kmetijske dejavnosti vpisana v uradne evidence oziroma registre po drugih predpisih,
- imajo v uporabi najmanj en hektar zemljišč, ki po evidenci dejanske rabe kmetijskih in gozdnih zemljišč sodijo med kmetijska zemljišča ali 0,1 ha oljčnika ali 0,2 ha intenzivnega sadovnjaka ali 0,1 ha jagodičja ali lupinarja ali hmeljišče,
- tržijo pridelke, ki jih pridelujejo.
Vlogo za pridobitev statusa kmeta se vloži na upravno enoto, na območju katere leži večji del kmetijskega zemljišča, ki ga posameznik uporablja. Gospodarska družba mora izvesti vpis v Poslovni register Slovenije. Oseba s statusom kmeta je obdavčena s katastrskim dohodkov, medtem ko je gospodarska družba z davkom na dobiček.
-
Na vinorodnem območju Republike Slovenije se za pridelavo vina lahko sadijo le tiste sorte vinske trte Vitis vinifera, ki jih določa trsni izbor.
Pravne podlage
- Pravilnik o seznamu geografskih označb za vina in trsnem izboru
- Zakon o vinu (ZVin)
- Zakon o varnosti v železniškem prometu (ZVZelP-1)
- Pravilnik o postopkih preverjanja duševne in telesne zmožnosti izvršilnih železniških delavcev
Povezave
-
Trgatev grozdja ni dovoljena, preden grozdje ni tehnološko zrelo. Tehnološko zrelost ugotavlja pridelovalec sam, pri čemer upošteva rezultate spremljanja dozorevanja grozdja.
Sladkorna stopnja grozdja ob trgatvi mora dosegati minimalno predpisano sladkorno stopnjo za posamezno vinorodno območje, ki omogoča predelavo v vino.
Informacije o spremljanju dozorevanja grozdja so objavljene na spletnih straneh pooblaščenih organizacij. Pooblaščene organizacije za spremljanje dozorevanja grozdja v Sloveniji so:
- Kmetijsko gozdarski zavod Maribor,
- Kmetijsko gozdarski zavod Nova Gorica,
- Kmetijsko gozdarski zavod Novo mesto,
Grozdje, ki je namenjeno pridelavi vrhunskih vin, zahteva dodatne pogoje glede tehnološke zrelosti. Zanj mora pridelovalec pridobiti mnenje pooblaščene organizacije, na podlagi kontrole na terenu. Spremljanje dozorevanja grozdja izvajajo pooblaščene organizacije s kontrolo na terenu.
Pravne podlage
-
V register se lahko vpiše fizična oseba, ki je nosilec kmetijskega gospodarstva oziroma pravna oseba ali samostojni podjetnik posameznik. Zavezanci za vpis so pridelovalci grozdja in vina, ki obdelujejo 0,05 ha ali več vinogradov, oziroma manj, če dajejo grozdje, vino oziroma druge proizvode iz grozdja in vina v promet.
Postopek za vpis v register se uvede na podlagi vloge pridelovalca upravni enoti, ki mora vsebovati podatke o pridelovalcu in podatke o vinogradu (če ga obdelujejo).
Postopek za vpis v register uvede tudi upravna enota po uradni dolžnosti, če na podlagi vpisa ali spremembe podatkov v registru kmetijskih gospodarstev ugotovi, da je pridelovalec zavezanec za vpis v register.
Kot potrdilo o vpisu v register velja izpis iz registra, ki ga izda upravna enota.
Register vodi 30 upravnih enot, katerih sedež je znotraj vinorodnega območja Slovenije.
-
Podatke o pridelku grozdja, mošta, vina oziroma drugih proizvodov morajo upravni enoti sporočiti pridelovalci, ki so vpisani v register pridelovalcev grozdja in vina in ki:
- obdelujejo najmanj 0,1 ha vinogradov, ali
- del ali celoten pridelek grozdja, mošta, vina oziroma drugih proizvodov tržijo.
Pridelovalci morajo vsako leto do 20. novembra prijaviti:
Prav tako morajo pridelovalci javljati spremembe podatkov. Spremembe je potrebno javiti upravni enoti najkasneje v tridesetih dneh od njihovega nastanka.
Pravne podlage
-
Če se v postopku pridelave grozdja in vina prekorači predpisani hektarski pridelek grozdja tako, da se preseže 14 000 litrov vina na hektar, ali če tropine in droži vsebujejo manj kot 0,5 vol. % alkohola, mora pridelovalec količino vina, ki predstavlja razliko med dejansko dobljeno količino grozdja in največjo dovoljeno količino grozdja obvezno destilirati.
Destilacijo presežne količine mora zavezanec za obvezno destilacijo vina izvesti na svoj račun, najpozneje en mesec po prijavi pridelka v register pridelovalcev grozdja in vina.
O datumu in kraju destilacije presežne količine mora zavezanec za obvezno destilacijo vina pisno obvestiti kmetijsko inšpekcijo najmanj deset dni prej. O izvedbi destilacije naredi kmetijski inšpektor zapisnik, iz katerega so razvidni podatki o vinogradu, v katerem je bil pridelek presežen, o količinah pridelka in o presežnih količinah. Zapisnik kmetijskega inšpektorja zavezanec za obvezno destilacijo vina predloži ob prijavi ustreznega zmanjšanja pridelka v registru, kar je pogoj za trženje drugega pridelka pridelovalca. Zavezanec za obvezno destilacijo vina mora destilat hraniti še najmanj dve leti po njeni izvedbi.
Pravne podlage
- Uredba o ureditvi trga z vinom
- Pravilnik o registru pridelovalcev grozdja in vina
- Pravilnik o mojstrskih izpitih
- Pravilnik o strokovni usposobljenosti izvršilnih železniških delavcev
Pristojni organ
Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije
Celovška cesta 71
1000 LjubljanaPovezave
-
FFS se morajo pravilno uporabljati.
Pravilna uporaba vključuje zlasti:
- uporabo FFS v skladu z etiketo in navodilom za uporabo,
- ravnanje s FFS, kar poleg tretiranja vključuje tudi pripravo škropilne brozge pred tretiranjem, ravnanje z ostanki škropilne brozge v rezervoarjih naprav po tretiranju ter čiščenje naprav, uporabljenih pri tretiranju, na način, ki ne ogroža zdravja ljudi in okolja,
- skladiščenje oziroma shranjevanje FFS na način, da se prepreči ogrožanje zdravja ljudi in okolja,
- upoštevanje posebnih ukrepov za varstvo čebel,
- preprečevanje zanašanja FFS,
- časovno omejitev dostopa ljudi na nedavno tretiranih površinah,
- upoštevanje dobre prakse varstva rastlin in dobre kmetijske prakse pri uporabi s FFS tretiranega semena.
Uporabnik FFS mora pri uporabi FFS upoštevati tudi določbe predpisov, ki urejajo varstvo voda, varstvo okolja, varnost in zdravje pri delu, odpadke ter javni red in mir ter posebne ukrepe iz zakona, ki ureja promet in uporabo FFS.
Posebni ukrepi vključujejo prepoved tretiranja iz zraka, ukrepe varovanja vodnega okolja in pitne vode, zmanjševanje uporabe ali tveganj zaradi uporabe FFS na posebnih območjih, zmanjševanje uporabe ali tveganj zaradi uporabe FFS na javnih površinah ter integrirano varstvo rastlin pred škodljivimi organizmi.
Uporabnik FFS mora nemudoma obvestiti pristojni organ ali fitosanitarnega inšpektorja o nezaželenih vplivih FFS, ki jih opazi pri uporabi FFS (npr. o opažanjih v zvezi z možnostjo nevarnega ali neželenega vpliva FFS ali ostankov FFS na zdravje ljudi, živali, okolje, tretirane rastline ali rastline, ki sledijo v kolobarju).
Pravne podlage
- Zakon o fitofarmacevtskih sredstvih (ZFfS-1)
- Pravilnik o pravilni uporabi fitofarmacevtskih sredstev
Skrbnik zakonodaje
Pristojni organ
-
V primeru posebnih okoliščin in nevarnosti v varstvu rastlin, ki jih uporabnik FFS ne more preprečiti z nobenim drugim ukrepom ali sredstvom, lahko vlagatelj vloži vlogo za izdajo dovoljenja za nujne primere v zvezi z varstvom rastlin za uporabo fitofarmacevtskega sredstva (FFS), ki ni registrirano v Republiki Sloveniji; ali za neregistrirano rabo za FFS, ki je že v prometu v Republiki Sloveniji.
Uprava vlogo presodi in če je upravičena, izda dovoljenje za nujne primere v zvezi z varstvom rastlin za obdobje največ 120 dni in za promet ter omejeno in nadzorovano uporabo FFS.
-
Dovoljenje za vzporedno trgovanje se izda za fitofarmacevtsko sredstvo, ki je že registrirano v eni državi članici (država članica izvora) in je identično referenčnemu sredstvu, ki je že registrirano v Republiki Sloveniji.
O dovoljenju za vzporedno trgovanje odloči pristojni organ.
Za promet in uporabo FFS, za katerega je bilo izdano dovoljeje za vzporedni promet, veljajo isti pogoji uporabe, veljavnost dovoljenja in morebitne omejitve kot so navedene v registraciji referenčnega sedstva.
Vlagatej vloži vlogo pristojnemu organu na obrazcu z obveznimi prilogami.