Ravnanje z odpadno električno in elektronsko opremo
Odpadna električna in elektronska oprema:
- odpadna oprema iz gospodinjstev, ki nastaja v gospodinjstvih ali industriji, obrti in storitvenih dejavnostih ter je zaradi svoje narave in količine podobna odpadni opremi iz gospodinjstev;
- odpadna oprema, ki ni odpadna oprema iz gospodinjstva, temveč nastaja iz opreme, označene na seznamu proizvodov, ki se razvrščajo po razredih električne ali elektronske opreme;
- odpadna oprema je oprema, vključno z vsemi sestavnimi deli, vgrajenimi materiali in potrošnim materialom, ki so del opreme, ko se zavrže;
- oprema iz gospodinjstev je oprema, ki se uporablja v gospodinjstvih, vključno z opremo, ki se uporablja v industriji, obrti in storitvenih dejavnostih, če je njena uporaba po naravi in načinu podobna uporabi v gospodinjstvih.
Med ravnanje z odpadno električno in elektronsko opremo uvrščamo:
- Oddaja in prevzem odpadne opreme
Končni uporabnik mora:
- odpadno opremo iz gospodinjstev oddajati distributerju, izvajalcu občinske javne službe ali v zbiralnicah, katerih obratovanja zagotavlja proizvajalec ali pridobitelj;
- odpadno opremo, ki ni odpadna oprema iz gospodinjstev, oddajati distributerju, proizvajalcu ali pridobitelju opreme.
Končni uporabnik mora odpadno opremo pred oddajo distributerju, proizvajalcu, pridobitelju ali izvajalcu občinske javne službe zbirati in hraniti ločeno tako, da se ne meša z drugimi odpadki.
Prevzem odpadne opreme pri končnem uporabniku poteka brezplačno.
2. Obdelava, predelava in odstranjevanje odpadne opreme
Obdelava je dejavnost, povezana z odpadno opremo, ko je bila ta dana v center za obdelavo zaradi preprečevanja onesnaževanja, razgradnje, drobljenja, predelave ali obdelave pred odstranjevanjem. Predelava oziroma odstranjevanje odpadne opreme je vsak postopek predelave oziroma odstranjevanja odpadkov, ki je primeren ali uporaben za predelavo ali odstranjevanje odpadne opreme.
Velja za naslednje dejavnosti po SKD:
Splošni pogoji
-
Za opravljanje dejavnosti se morate predhodno registrirati in izbrati ustrezno statusno obliko.
-
Poslovni subjekt mora v okviru svojega poslovanja sprejeti odločitev ali postati davčni zavezanec. Če se podjetje odloči, da bo postalo zavezanec za DDV, je potrebno davčnemu organu predložiti zahtevek za izdajo identifikacijske številke za DDV. Ko je zavezanec identificiran za namene DDV, je treba davčnemu uradu predložiti obračun davka za vsako davčno obdobje posebej. Davčno obdobje je koledarski mesec ali koledarsko trimesečje.
Kdaj postati davčni zavezanec?
Pravne podlage
- Zakon o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2)
- Zakon o davku na dodano vrednost (ZDDV-1)
- Zakon o dohodnini (ZDoh-2)
Pristojni organ
Finančna uprava Republike Slovenije
Šmartinska cesta 55
1000 Ljubljana -
Zakon o gospodarskih družbah določa, da morajo vsi – družbe in podjetniki – voditi poslovne knjige ter jih enkrat letno zaključiti v skladu z zakonom in Slovenskimi računovodskimi standardi (2024) ali mednarodnimi standardi računovodskega poročanja.
Pravne podlage
- Zakon o davku na dodano vrednost (ZDDV-1)
- Zakon o gospodarskih družbah (ZGD-1)
- Slovenski računovodski standardi
- Zakon o davčnem potrjevanju računov (ZDavPR)
Pristojni organ
Ministrstvo za finance
Župančičeva 3
1000 Ljubljana -
Področje delovne zakonodaje regulira Zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1). Poleg pogodbe o zaposlitvi, slovenska zakonodaja opredeljuje tudi več posebnih oblik opravljanja dela. Pri sklenitvi delovnega razmerja je potrebno upoštevati predpisan postopek zaposlitve.
Delodajalec mora na delovnem mestu dosledno upoštevati:
- ureditev obveznih socialnih zavarovanj in refundacije nadomestila plač,
- varnost in zdravje pri delu,
- v primeru nezgod ali poškodb pri delu je potrebno ustrezno prijaviti nezgodo in poškodbe pri delu.
V kolikor delodajalec zaposluje tujca, državljana tretjih držav, je potrebno zanj pridobiti enotno dovoljenje za prebivanje in delo.
Pravne podlage
- Zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1)
- Zakon o prispevkih za socialno varnost (ZPSV)
- Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2)
- Zakon o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju (ZZVZZ)
- Zakon o starševskem varstvu in družinskih prejemkih (ZSDP-1)
- Zakon o urejanju trga dela (ZUTD)
- Zakon o varnosti in zdravju pri delu (ZVZD-1)
- Zakon o tujcih (ZTuj-2)
- Zakon o zaposlovanju, samozaposlovanju in delu tujcev (ZZSDT)
Pristojni organ
Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Štukljeva cesta 44
1000 LjubljanaZavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije
Miklošičeva cesta 24
1507 Ljubljana -
Poslovni subjekti morajo v okviru delovanja odgovorno poslovati. Pri tem morajo dosledno upoštevati načela:
- intelektualne lastnine;
- avtorske in sorodnih pravic;
- požarne varnosti;
- varstva osebnih podatkov;
- javne rabe slovenskega jezika.
Pristojni organ
Ministrstvo za pravosodje
Župančičeva 3
1000 LjubljanaMinistrstvo za kulturo
Maistrova ulica 10
1000 LjubljanaMinistrstvo za gospodarstvo, turizem in šport
Kotnikova 5
1000 LjubljanaMinistrstvo za obrambo
Vojkova cesta 55
1000 Ljubljana
Pogoji
-
Proizvajalec in pooblaščeni zastopnik morata biti vpisana v evidenco proizvajalcev in pooblaščenih zastopnikov električne in elektronske opreme (EEO). Evidenco vodi Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo (v nadaljnjem besedilu: MOPE).
Za vpis v evidenco proizvajalcev in pooblaščenih zastopnikov EEO je potrebno na MOPE oddati vlogo za vpis v evidenco proizvajalcev ali vlogo za vpis pooblaščenih zastopnikov proizvajalcev EEO.
Po formalnem in vsebinskem pregledu MOPE izda potrdilo.
-
Proizvajalec in pridobitelj morata opremo, dano v promet ustrezno označiti in obveščati končne uporabnike in javnost o ravnanju z odpadno opremo.
OZNAČEVANJE
Na opremi, namenjeni za promet mora biti na vidnem mestu berljivo in neizbrisljivo natisnjen znak o obveznem ločenem zbiranju odpadne opreme.
Če znaka zaradi velikosti opreme ali njene specifične uporabe ni mogoče natisniti na samo opremo, ga je treba natisniti na embalažo, na navodila za uporabo ali listino o garanciji te opreme.
Na opremi mora biti naziv proizvajalca jasno prepoznaven po napisu, pritrjenem na opremo. Napis mora biti oblikovan v skladu s standardom SIST EN 50 419, z njega pa mora biti razviden napis proizvajalca in podatek, da je bil oprema dana v promet po 13. avgustu 2005.
OBVEŠČANJE
Proizvajalec in pridobitelj morata javnost in končne uporabnike opreme v gospodinjstvih obveščati o namenu in cilju zbiranja odpadne opreme, pravilnem ravnanju z njo, možnostih njenega brezplačnega oddajanja in o prednostih njene ponovne uporabe in recikliranja.
Končni uporabniki morajo biti obveščeni tudi o mestih prodaje opreme in urejenih zbiralnicah.
Obvestila končnim uporabnikom morajo vsebovati podatke o:
- tem, da odpadna oprema ne sodi med mešane komunalne odpadke, temveč jo je treba ločeno zbirati in prepuščati ali oddajati distributerju, izvajalcu občinske javne službe ali proizvajalcu ali pridobitelju v zbiralnicah, katerih obratovanje zagotavljata;
- možnih načinih ponovne uporabe, recikliranja in drugih postopkih predelave in prednostih ponovne uporabe in recikliranja pred drugimi oblikami predelave ali odstranjevanja odpadne opreme;
- možnih škodljivih vplivih na zdravje ljudi in okolje zaradi nevarnih snovi, ki jih vsebuje odpadna oprema, in
- pomenu znaka.
Proizvajalec in pridobitelj morata obveščati in seznanjati o načinu prevzemanja odpadne opreme od končnih uporabnikov tudi vse distribucije v distribucijski verigi. Po skupnem načrtu ravnanja z odpadno opremo mora obveščanje zagotavljati nosilec skupnega načrta ravnanja.
Pravne podlage
- Uredba o odpadni električni in elektronski opremi
- Uredba o obrtnih dejavnostih
- Seznam ustreznih srednješolskih izobraževalnih programov in nacionalnih poklicnih kvalifikacij za opravljanje posamezne obrtne dejavnosti
Skrbnik zakonodaje
Povezave
-
Proizvajalec, pridobitelj in končni uporabnik brez predhodnega dobavitelja morajo Ministrstvu za okolje in prostor najpozneje do 31. marca tekočega leta v elektronski obliki posredovati poročilo o ravnanju z odpadno opremo za preteklo koledarsko leto.
Poročilo o ravnanju z odpadno opremo v primeru skupnega načrta ravnanja z odpadno opremo Ministrstvu za okolje in prostor posreduje nosilec izvajanja načrta.
Dokazila
Poročilo o ravnanju z odpadno opremo
Pravne podlage
Skrbnik zakonodaje
-
Za opravljanje dejavnosti se morate predhodno registrirati in izbrati ustrezno statusno obliko.
-
Proizvajalec, pridobitelj in končni uporabnik brez predhodnega dobavitelja lahko prenesejo svoje obveznosti v zvezi s prevzemanjem odpadne opreme, njeno ponovno uporabo, obdelavo, recikliranjem, predelavo in obveščanjem javnosti o ravnanju z odpadno opremo le na izvajalca javne službe.
Prenos obveznosti se uredi s pogodbo, na podlagi katere izvajalec javne službe zagotavlja proizvajalcu, pridobitelju ali končnemu uporabniku storitve državne gospodarske javne službe, ki se izvaja kot koncesionirana javna služba.
Območje izvajanja javne službe je celotno območje Republike Slovenije.
Izvajalec javne službe mora izdelati načrt ravnanja z odpadno opremo, imeti urejene zbirne centre in pridobljeno okoljevarstveno dovoljenje.
-
Izvajalec javne službe mora za proizvajalce, pridobitelje in končne uporabnike obveščati javnost in končne uporabnike.
Javnost in končni uporabniki morajo biti obveščeni o namenu in ciljih zbiranja odpadne opreme, pravilnem ravnanju z njo, možnostih njenega brezplačnega oddajanja in o prednostih njene ponovne uporabe in recikliranja.
Končni uporabniki morajo biti na mestih prodaje opreme in na krajevno običajen način obveščeni o urejenih zbiralnicah, in sicer s strani izvajalca javne službe.
Obvestila končnim uporabnikom morajo vsebovati podatke o:
- tem, da odpadna oprema ne sodi med mešane komunalne odpadke, temveč jo je treba ločeno zbirati in prepuščati ali oddajati distributerju, izvajalcu občinske javne službe ali proizvajalcu ali pridobitelju v zbiralnicah, katerih obratovanje zagotavljata;
- možnih načinih ponovne uporabe in recikliranja in drugih postopkih predelave ter prednostih ponovne uporabe in recikliranja pred drugimi oblikami predelave ali odstranjevanja odpadne opreme;
- možnih škodljivih vplivih na zdravje ljudi in okolje zaradi nevarnih snovi, ki jih vsebuje odpadna oprema, in
- pomenu znaka.
Pravne podlage
Skrbnik zakonodaje
-
Poročilo izvajalca javne službe mora vsebovati najmanj podatke o:
- nazivu, sedežu, dejavnosti in šifri dejavnosti proizvajalcev, pridobiteljev in končnih uporabnikov brez predhodnega dobavitelja, ki so vključeni v sistem storitev javne službe,
- obračunu stroškov ravnanja s prevzeto ali zbrano odpadno opremo,
- celotni količini prevzete odpadne opreme od izvajalcev občinske javne službe - izraženi v kilogramih, po razredih oziroma podrazredih opreme,
- celotni količini prevzete ali zbrane odpadne opreme od končnih uporabnikov brez predhodnega dobavitelja in distributerjev v zbiralnicah, izraženi v kilogramih - po razredih oziroma podrazredih opreme,
- količini, izraženi v kilogramih, in deležu odpadne opreme, ki je bila ponovno uporabljena ali reciklirana,
- količini, izraženi v kilogramih, in deležu odpadne opreme, ki je bila drugače predelana - ločeno po postopkih predelave,
- količinah, izraženih v kilogramih, in deležih odpadne opreme po razredih oziroma podrazredih opreme, ki je bila odstranjena - ločeno po postopkih odstranjevanja in obsegu predhodne predelave, ter
- količini, izraženi v kilogramih, in deležih odstranjenih sestavnih delov, vgrajenih materialov in nevarnih snovi.Dokazila
Poročilo o ravnanju z odpadno opremo
Pravne podlage
Skrbnik zakonodaje